pobierz plik: Program wychowawczy Publicznej Szkoły Podstawowej nr 12
Program wychowawczo–profilaktyczny
Publicznej Szkoły Podstawowej nr 12
im. kadeta Zygmunta Kuczyńskiego w Kędzierzynie-Koźlu
Wprowadzenie do programu
Zgodnie z art.26 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017r. poz.59) szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
- treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz
- treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, określone w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w naszej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Wychowanie i profilaktykę łączy aspekt wartości i norm, w nawiązaniu do których są prowadzone działania. Dzięki ich urzeczywistnianiu:
– wychowanek zyskuje spójne środowisko wychowawcze
– wychowawcy mogą współpracować (mimo że preferują różne metody oddziaływań)
– życie człowieka oraz funkcjonowanie społeczeństwa stają się dla wychowanka zrozumiałe.
Takie połączenie umożliwia całościowe oddziaływania wychowawcze wraz z uzupełniającymi działaniami profilaktycznymi – zarówno wspieranie dzieci i młodzieży w prawidłowym rozwoju, jak i zapobieganie zachowaniom problemowym.
Program tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wszystkie wymagania określone w podstawie programowej kształcenie ogólnego
omawiane na zajęciach z wychowawcą oraz zadania wychowawcze realizowane na zajęciach przedmiotowych na każdym etapie edukacyjnym. Jest ukierunkowany na ucznia i jego potrzeby.
Zawiera działania, które w systemowy sposób będą angażować wszystkich uczniów i ich rodziców oraz całe środowisko szkolne – kadrę pedagogiczną, pracowników administracji i obsługę szkoły.
Program stanowi całościowy opis celów, zadań, sposobów działań oraz osiągnięć wychowawczych, które zamierza zrealizować szkoła.
Został opracowany na podstawie diagnozy sytuacji dydaktyczno-wychowawczej w szkole z użyciem następujących narzędzi:
– rozmów indywidualnych z uczniami, rodzicami, nauczycielami
– analizy dokumentacji szkolnej dotyczącej interwencji wychowawczej pedagoga szkolnego
– analizy osiągnięć szkolnych uczniów
– analizy realizowanych dotychczas w szkole programów profilaktycznych
– obserwacji bieżących zachowań uczniów na terenie szkoły
– analizy uwag wpisanych do dziennika
– określenia zasobów szkoły – zasobów materialnych, technicznych i organizacyjnych szkoły.
Będzie podlegał systematycznej ewaluacji w celu wykorzystywania jej wyników do modyfikowania jakości pracy wychowawczo-profilaktycznej szkoły.
Sylwetka absolwenta szkoły
– zna system wartości i postępuje zgodnie z jego zasadami
– zna i szanuje polskie dziedzictwo, posiada poczucie tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej
– ma poczucie godności własnej i szacunek dla godności innych osób
– jest kreatywny, innowacyjny, przedsiębiorczy
– posiada ciekawość poznawczą, jest zmotywowany do dalszej nauki
– w dojrzały i uporządkowany sposób rozumie świat
– adekwatnie ocenia swoje możliwości i określa drogę dalszej edukacji
– jest otwarty wobec świata i innych ludzi, aktywny w życiu społecznym i odpowiedzialny za zbiorowość
– zna wartość wiedzy i jej roli w rozwoju umiejętności.
Cel główny programu
Wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
Cele szczegółowe :
– wychowanie dzieci i młodzieży w duchu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka
– rozwijanie obywatelskich, patriotycznych i społecznych postaw uczniów
– wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych
– przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat
– kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechniania wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywowania do działań na rzecz ochrony środowiska, rozwijania zainteresowań ekologią
– przygotowywanie do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci
– propagowanie zdrowego stylu życia
– promowanie bezpiecznych zachowań uczniów
– wychowanie ucznia posiadającego wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie.
Wychowanie dzieci i młodzieży w duchu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka
Zadania
- Rozwijanie umiejętności akceptacji dla trudności i ograniczeń innych ludzi.
- Integrowanie uczniów na szczeblu klasowym i ogólnoszkolnym.
- Umożliwienie uczniom niepełnosprawnym pełnego rozwoju społecznego wspólnie z rówieśnikami.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole i nawiązywania pozytywnych relacji międzyludzkich z poszanowaniem odrębności kulturowej.
- Wyrabianie u uczniów zdolności dostrzegania potrzeb innych ludzi.
- Udział w konkursach i akcjach tematycznych.
- Promowanie właściwych zachowań.
Sytuacje profilaktyczno-wychowawcze
- Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych.
- Współpraca ze środowiskiem – instytucjami zrzeszającymi osoby z niepełnosprawnością, seniorów, itp.
- Organizacja spotkań międzyklasowych, imprez klasowych i wycieczek o różnym charakterze.
- Organizacja imprez integracyjnych międzyszkolnych.
- Przeprowadzenie lekcji i warsztatów kształtujących postawę tolerancji.
- Przygotowanie uczniów do konkursów i reprezentowania szkoły.
- Udział w „Marszu godności”.
- Praca w grupach, samopomoc koleżeńska.
- Udział w akcjach charytatywnych.
Przewidywane efekty. Uczeń:
- przejawia życzliwość, empatię i tolerancję w kontaktach z innymi
- szanuje poglądy innych
- rozumie prawo każdego ucznia do indywidualnego tempa rozwoju
- potrafi współpracować z innymi
- jest aktywnym członkiem społeczności szkolnej i zespołu klasowego
- zna potrzeby osób z niepełnosprawnością i wie jak im pomagać
- aktywnie uczestniczy w akcjach charytatywnych.
Rozwijanie obywatelskich, patriotycznych i społecznych postaw uczniów. Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych
Zadania
- Budowanie więzi ze wspólnotą lokalną, narodową, europejską.
- Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty szkolnej.
- Integrowanie społeczności uczniowskiej poprzez organizowanie obchodów świąt narodowych i innych uroczystości.
- Poznanie tradycji i historii szkoły, sylwetki patrona.
- Kształtowanie postawy patriotyzmu wobec „małej ojczyzny”, uczenie szacunku do historii i tradycji regionu.
Sytuacje profilaktyczno-wychowawcze
- Organizowanie uroczystości szkolnych – obrzędowość szkolna.
- Współpraca z rodzicami i przedstawicielami środowiska lokalnego w organizowaniu przedsięwzięć szkolnych i lokalnych.
- Udział w programach i projektach unijnych.
- Lekcje tematyczne.
- Organizacja Święta Szkoły.
- Organizacja spotkań z przedstawicielami środowiska lokalnego, znawcami historii miasta i powiatu.
- Organizowanie wycieczek historycznych, krajoznawczych, muzealnych, udział w turniejach i konkursach.
- Udział w kulturalnym życiu miasta.
- Promowanie szkoły w środowisku.
10. Rozwijanie umiejętności potrzebnych w nawiązywaniu współpracy europejskiej na poziomie indywidualnym i grupowym.
Przewidywane efekty. Uczeń:
- identyfikuje się ze swoją szkołą
- pielęgnuje tradycje szkoły
- zna fakty z życia patrona szkoły
- jest świadomy swej przynależności narodowej
- szanuje symbole narodowe i szkolne
- zna swoje miasto i region
- aktywnie uczestniczy w życiu miasta
- aktywnie uczestniczy w programach i projektach unijnych
- godnie reprezentuje szkołę w środowisku
- sprawnie posługuje się językiem obcym.
Przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego w tym angażowanie się w wolontariat
Zadania
- Wspieranie samorządności uczniów.
- Przygotowanie uczniów do pełnienia ról społecznych.
- Integrowanie działań szkolnej społeczności – w tym zespołów klasowych.
- Stwarzanie warunków do grupowego i indywidualnego działania na rzecz innych.
- Zapoznanie z ideą wolontariatu.
- Promowanie szkoły w środowisku.
- Rozwijanie świadomości wartości wkładu własnego i zaangażowania na rzecz środowiska lokalnego.
Sytuacje profilaktyczno-wychowawcze
- Organizowanie wyborów do samorządu szkolnego i samorządów klasowych, aktywizowanie uczniów do pracy w samorządach.
- Włączanie uczniów w realizację zadań i przedsięwzięć samorządu uczniowskiego.
- Reprezentowanie szkoły przez poczet sztandarowy.
- Organizacja akcji charytatywnych.
- Współpraca z instytucjami w środowisku, w których przebywają osoby potrzebujące pomocy, wsparcia, zainteresowania.
- Rozpoznanie, przygotowanie zestawienia miejsc w szkole, dzielnicy, mieście w których chętni uczniowie zaangażowaliby się w działania na rzecz innych.
- Działanie w szkole grupy wolontariackiej.
- Uczestnictwo w imprezach szkolnych i pozaszkolnych.
- Stwarzanie warunków do prezentowania swoich umiejętności i zdolności innym na terenie szkoły i w środowisku lokalnym.
- Współpraca z rodzicami i instytucjami pozaszkolnymi na rzecz organizowania przedsięwzięć szkolnych i lokalnych – np. Fundacja Riad, PCK.
Przewidywane efekty. Uczeń:
- jest aktywnym członkiem społeczności uczniowskiej i społeczności lokalnej
- potrafi współpracować z innymi na rzecz klasy, szkoły środowiska lokalnego
- zna ideę wolontariatu i weryfikuje swoje postawy wobec innych ludzi
- godnie reprezentuje klasę i szkołę
- uczestniczy w imprezach klasowych, szkolnych, środowiskowych
- dostrzega potrzeby innych,
- przejawia życzliwość, empatię, odpowiedzialność i tolerancję w kontaktach z innymi ludźmi.
Propagowanie zdrowego stylu życia
Zadania
- Upowszechnianie i realizacja w szkole programów służących promocji zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej.
- Uczestnictwo w konkursach profilaktycznych.
- Wdrażanie i monitorowanie szkolnej polityki w zakresie aktywności fizycznej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie edukacji zdrowotnej i profilaktyki uzależnień w formie szkoleń i kursów.
- Opracowanie i upowszechnianie materiałów z zakresu edukacji zdrowotnej skierowanych do nauczycieli, rodziców i uczniów.
Sytuacje wychowawczo-profilaktyczne
- realizacja programów profilaktycznych
- udział uczniów w akcjach, konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych
- uczestnictwo uczniów w zajęciach pozalekcyjnych
- organizacja spotkań z profesjonalistami np. z pielęgniarką , lekarzem, dietetykiem, itp.
- udział w zajęciach praktycznych
Przewidywane efekty. Uczeń:
- zna zasady zdrowego żywienia i je stosuje
- zna zagrożenia wynikające z niezdrowego stylu życia
- uprawia sporty, prowadzi aktywny tryb życia
- aktywnie uczestniczy w programach profilaktycznych.
Kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechniania wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywowania do działań na rzecz ochrony środowiska, rozwijania zainteresowań ekologią
Zadania
- Zapewnienie uczniom bezpośredniego kontaktu z przyrodą.
- Kształtowanie pozytywnych uczuć wobec środowiska przyrodniczego oraz szacunku do różnorodnych form życia.
- Przygotowanie uczniów do ekorozwoju.
- Stwarzanie warunków dla wykształcenia postaw i umiejętności bezkonfliktowego współżycia z przyrodą.
- Dostarczenie uczniom wiedzy o środowisku, powiązaniach, skutkach ingerencji człowieka w przyrodę.
Sytuacje profilaktyczno-wychowawcze:
- Organizacja wycieczek krajoznawczych, wycieczek przedmiotowych., prowadzenie hodowli i doświadczeń.
- Działalność koła ekologicznego.
- Udział w obchodach Dnia Ziemi.
- Zbiórka surowców wtórnych.
- Popularyzacja ekologii poprzez realizację projektów, udział w konkursach, uczestnictwo i współorganizowanie akcji tematycznych.
- Lekcje tematyczne, warsztaty, spotkania z działaczami organizacji ekologicznych.
- Współpraca ze schroniskiem dla bezdomnych zwierząt.
- Wskazywanie uczniom różnorodnych źródeł informacji proekologicznej – telewizja, literatura, prasa, radio, internet.
Przewidywane efekty. Uczeń:
- całościowo postrzega świat
- jest wrażliwy na piękno Ziemi, przeżywa pozytywne emocje w kontaktach z przyrodą
- wykazuje życzliwą postawę wobec wszystkich istot żywych
- podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody
- żyje zgodnie z zasadami ekologii
- aktywnie uczestniczy w wycieczkach i konkursach
- zna różnorodne źródła informacji ekologicznej i potrafi z nich korzystać
- wykorzystuje wiedzę w praktyce.
Przygotowywanie do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci
Zadania:
- Przygotowanie uczniów do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
- Kształcenie u uczniów kreatywności oraz umiejętności wyciągania wniosków, myślenia analitycznego i krytycznego, rozumienia informacji i ich selekcji, które są niezbędne w zachowaniu bezpieczeństwa w sieci.
- Przeciwdziałanie cyberzagrożeniom.
- Zapoznanie z zasadami netykiety.
Sytuacje profilaktyczno-wychowawcze
- Realizacja programów i zajęć profilaktycznych.
- Wykorzystywanie przez uczniów i nauczycieli technologii informacyjnej.
- Działalność koła informatycznego.
- Udział w akcji Dzień Bezpiecznego Internetu.
- Podnoszenie poziomu świadomości rodziców, wspieranie ich w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach w sieci oraz o skutecznych sposobach postępowanie w przypadku wirtualnych zagrożeń dzieci.
- Zapoznanie uczniów, rodziców, nauczycieli z publikacjami ekspertów oraz materiałami multimedialnymi dotyczącymi różnych aspektów bezpieczeństwa online.
- Wypracowanie w szkole rozwiązań na rzecz przeciwdziałania cyberzagrożeniom.
- Popularyzacja bezpieczeństwa online poprzez realizację projektów, udział w konkursach, uczestnictwo i współorganizowanie akcji tematycznych.
Przewidywane efekty
Uczeń:
- zna zasady bezpieczeństwa w internecie
- wykorzystuje internet jako źródło wiedzy i rozrywki
- wie, ze należy weryfikować treści znalezione w internecie z innymi źródłami wiedzy
- chroni swoje dane osobowe, hasła dostępu oraz wizerunek
- zna i stosuje zasady netykiety
- wie, jak postępować w przypadku cyberzagrożenia
- jest kreatywny, posiada umiejętność wyciągania wniosków, myślenia analitycznego i krytycznego, rozumienia informacji i ich selekcji
- wie, ze nadużywanie internetu może prowadzić do uzależnień.
Promowanie bezpiecznych zachowań uczniów
Zadania:
- Budowanie systemu wartości.
- Kształtowanie pozytywnych wzorców zachowań oraz kultury osobistej.
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole.
- Stwarzanie warunków bezpieczeństwa na terenie szkoły.
- Profilaktyka uzależnień.
- Wdrażanie uczniów do samooceny i oceny koleżeńskiej.
- Organizowanie czasu wolnego.
Sytuacje dydaktyczno-wychowawcze
- Zapoznanie z obowiązującymi na terenie szkoły zasadami zachowania, regulaminami i procedurami oraz konsekwencjami ich łamania.
- Egzekwowanie przestrzegania zasad obowiązujących w szkole, wzmacnianie pozytywnych postaw.
- Obserwacja zachowań uczniów, analiza dokumentacji szkolnej, badania ankietowe.
- Jednolity system reagowania na przejawy agresji zgodnie z przyjętymi w szkole procedurami.
- Realizacja tematyki na lekcjach wychowawczych.
- Prowadzenie zajęć o charakterze prospołecznym.
- Rozwijanie komunikacji interpersonalnej i umiejętności rozwiązywania problemów na drodze dialogu lub mediacji.
- Propagowanie zasad dobrego wychowania.
- Realizacja programów i zajęć profilaktycznych
– po diagnozie dotyczącej używania substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych, należy przyjąć następujące wnioski do realizacji:
- przeprowadzić pogadanki, rozmowy- zaznajamiające uczniów, gdzie się zwracać i szukać pomocy w sytuacji pojawienia się problemu związanego z zażywaniem substancji psychoaktywnych,
- zwrócić uwagę na klasy, w których pojawiły się pojedyncze głosy uczniów przyznających się do zażywania środków psychoaktywnych,
- zorganizować lekcję wychowawczą na temat szkodliwości zażywania substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych (szczególnie w tych klasach, gdzie pojawiły się pojedyncze głosy uczniów przyznających się do używania środków psychoaktywnych).
- Udział w konkursach, uczestnictwo i współorganizowanie akcji tematycznych.
- Szkolny monitoring, dyżury nauczycieli.
- Przeprowadzenie alarmów przeciwpożarowych, zapoznanie z drogami ewakuacji.
- Współpraca z rodzicami.
- Wsparcie psychologa i pedagoga szkolnego.
- Współpraca z policją, strażą miejską, sądem., PCPR, itp.
- Organizacja różnorodnych imprez szkolnych.
- Działalność świetlicy środowiskowo-socjoterapeutycznej.
Przewidywane efekty. Uczeń:
- zna ogólnie przyjęty system wartości
- dokonuje właściwych wyborów, jest asertywny
- zna skutki stosowania środków zmieniających świadomość oraz zagrożenia związane z uzależnieniami
- przestrzega ustalonych zasad zachowania w szkole i poza szkołą
- potrafi sobie radzić z własną i cudzą agresją
- wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych
- swoją postawą promuje zasady dobrego zachowania
- dokonuje adekwatnej samooceny i oceny koleżeńskiej
- potrafi ponieść konsekwencje własnych wyborów
- rozpoznaje sytuacje niebezpieczne, wie jak się zachować, zna numery alarmowe
- aktywnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych.
Wychowanie ucznia posiadającego wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie
Zadania
- Promowanie postępów w nauce i zachowaniu.
- Zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami.
- Zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.
- Wyzwalanie aktywności pozalekcyjnej uczniów.
- Doskonalenie systemu diagnozy, terapii i profilaktyki pedagogiczno-psychologicznej.
- Wyposażenie ucznia w kompetencje społeczne takie jak: komunikacja, umiejętność współpracy w grupie, przedsiębiorczość, kreatywność.
- Kształcenie w zakresie sprawnego posługiwania się językiem polskim i porozumiewania się w języku obcym nowożytnym.
- Rozwijanie kompetencji czytelniczych.
- Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
Sytuacje dydaktyczno-wychowawcze
- Stosowanie różnorodnych form nagradzania.
- Zapoznanie uczniów ze statutem szkoły.
- Stworzenie oferty zajęć pozalekcyjnych zgodnie z zainteresowaniami uczniów.
- Indywidualizacja nauczania.
- Organizacja prelekcji, spotkań z ciekawymi ludźmi, wyjść do kina, teatru i innych ośrodków kultury i sztuki.
- Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań zmierzających do poprawy wyników nauczania.
- Zapewnienie różnych form opieki psychologiczno- pedagogicznej.
- Współpraca z rodzicami, PPPP.
- Promowanie czytelnictwa, poprzez pracę pedagogiczną biblioteki szkolnej, współpracę z MBP oraz BP.
- Wdrażanie innowacji pedagogicznych i programów autorskich.
- Praca metodą projektu, praca w grupach.
- Organizowanie olimpiad, konkursów, prezentowanie prac i osiągnięć uczniów na forum szkoły i w środowisku lokalnym.
- Wyzwalanie aktywności uczniów w kierunku samopoznania i samooceny.
- Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
Przewidywane efekty. Uczeń:
1. osiąga sukcesy na miarę swoich możliwości
2. korzysta ze swoich praw, wywiązuje się z obowiązków
3. aktywnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych
4. systematycznie wzbogaca swoją wiedzę i doskonali swoje i umiejętności
5. potrafi planować swoją pracę, współpracuje w grupie, jest samodzielny i odpowiedzialny
6. posiada kompetencje umożliwiające komunikowanie się w języku polskim i w języku obcym nowożytnym w sposób poprawny i zrozumiały
7. jest dojrzałym i odpowiedzialnym czytelnikiem
8. zna swoje mocne i słabe strony
9. zna swoje predyspozycje, określa drogę dalszej edukacji.
Sposoby ewaluacji
Program i jego efekty poddawane są systematycznej ewaluacji z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli służą modyfikacji i doskonaleniu pracy profilaktyczno-wychowawczej szkoły.
Narzędzia ewaluacji:
– obserwacja i analiza zachowań uczniów
– ankiety dla rodziców uczniów i nauczycieli
– rozmowy z rodzicami, uczniami, nauczycielami
– analiza dokumentów szkolnych.
Wykaz programów profilaktycznych realizowanych w szkole w danym roku szkolnym stanowi załącznik do Programu.
Opracował zespół przedstawicieli Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej
Uchwała Rady Rodziców z dnia 19 września 2017 r.
Zatwierdzenie do realizacji przez Radę Pedagogiczną w dniu 27 września 2017 r.
Uchwała Rady Rodziców z dnia 13 marca 2018 r. – aneks